Hårtrimmer
Den absolut vanligaste anledningen till att skäret inte längre klipper bra, är att det inte är rengjort och inoljat som det ska. Ett dåligt underhållet skär påverkar inte bara kvaliteten på klippningen utan även livslängden på både skäret och maskinen. Detta skapar en onödig friktion när skäret inte kan löpa fritt och därmed måste motorn jobba hårdare.
Med tiden blir givetvis skäret dåligt och då går det att enkelt beställa ett nytt skär och använda samma hårtrimmer. Här finns extra skär >>
Den absolut vanligaste anledningent till att skäret blir varmt är att det inte är rengjort och inoljat som det ska. Ett dåligt underhållet skär påverkar inte bara kvaliteten på klippningen utan även livslängden på både skäret och maskinen. Detta då det skapas en onödig friktion då skäret inte kan löpa fritt och därmed måste motorn jobba hårdare.
Om skäret gått varmt och det inte hjälper att olja in skäret kan det ha fastnat hårstrå mellan skäret som löper fritt och den fasta delen. Avlägsna eventuella hårrester och olja in noggrant.
Ser det ut som din hårtrimmer du fått hem är använd då det finns hårrester på den? Du kan vara lugn, alla maskiner testas innan de lämnar fabriken genom att klippa i syntetpäls/hår för att säkerställa skärpan på skäret. Maskinen blåses sedan ren med tryckluft men i vissa fall finns hårrester kvar.
Vi säljer aldrig en maskin som varit använd av hygieniska skäl.
Alla hårtrimmers har i regel 1-2 års garanti, i vissa fall kan man registrera sig för en förlängd garanti vilket isåfall framgår på förpackningen eller i medsänt garantibevis. Detta gäller för material- och tillverkningsfel och under förutsättning att varan har utsatts för normalt slitage.
I första hand tillämpas reparationsgaranti på defekta varor. Utbytesgaranti ger, vid defekt vara, nya delar eller en ny vara under garantitiden. Vid ett garantiärende kommer produkten skickas direkt till tillverkaren eller någon av deras sammarbetspartner för vidare hantering som gör en slutgiltig bedömning.
Förtydligande kring garanatin på hårtrimmer som gäller för alla vaurmärken:
Garantin omfattar inte apparatdelar som utsätts för förslitning som t.ex. klippsatser, driftskomponenter, skärblad, avtagbara borstar, batterier.
Så oavsett anledning till att ett skär inte längre fungerar eller har gått sönder täcker garantin inte detta då det avser en slitagedel.
Garantin gäller inte om:
– apparaten används på ett felaktigt sätt eller behandlas oförsiktigt
– apparaten skadas till följd av för stor belastning, felaktig behandling eller främmande föremål
– defekten upstår till följd av att bruksanvisningen inte följs
– en reparation eller försök till reparation genomförs av annan personal än den från tillverkaren eller en auktoriserad försäljare.
På en del skär kan man justera avståndet så att det blir zero-overlap för en riktigt nära klippning. Detta görs enkelt genom att ta lös skäret. Släpp på skruvarna, ställ skäret mot en rak yta och pressa toppskäret mot den ytan. Skruva åt skruvarna och sätt tillbaka skäret.
Videon nedan visar i detalj hur du gör detta:
Har du en hårtrimmer med spak där skäret hamnat snett av någon anledning kan du enkelt fixa till det. Videon nedan visar hur du går tillväga.
Tips: När du drar åt skruvarna gör det växelvis och lite i taget för att minimera risken att skäret hamnar snett igen.
Frisörsax
Ser det ut som frisörsaxen du fått hem är använd då det finns hårrester på den? Du kan vara lugn, alla frisörsaxar testas innan de lämnar fabriken genom att klippa i syntetpäls/syntethår för att säkerställa skärpan på skäret. Saxen blåses sedan ren med tryckluft men i vissa fall finns hårrester kvar.
Vi säljer aldrig en frisörsax som varit använd av hygienska skäl.
De svarta fingerringarna som sitter i hålen är löstagbara för att även passa personer med större fingrar.
För att få den bästa klippkänslan och för att saxa ska bibehålla dessa skärpa så länge som möjligt är det viktigt att spänningen i saxen är rätt, dvs hur hårt skären är skruvade mot varandra. Detta testar du enkelt genom att släppa det en skäret enligt bilden mot det andra skäret.
Skäret ska stanna enligt den 3:e bilden nedan, går saxens skär helt ihop eller att det inte rör sig alls när du släpper skäret behövs en justering göras. Detta görs genom att skruva på skruven, börja med ett tick (du kommer känna att skruven känns precis som en sekundvisare) och testa sedan. Justera så pass mycket att resultatet blir enligt nedan. Skruven ser olika ut på olika saxmodeller, på vissa kan du justera med en skruvmejsel, andra behövs en bricka som i regel följer med saxen och i andra fall går det att vrida på skruven med fingrarna.
Vi rekommenderar att rengöra saxen med en mjuk trasa efter varje användning. Skruven som håller ihop skären behöver oljas regelbundet, detta görs med fördel med en saxolja. Applicera några droppar vid skruven, öppna och stäng saxen sedan flera gånger för att fördela oljan. Torka av eventuell överflödig olja. Oljan ger en mjukare klippkänsla samt bidrar till att saxen håler sig vass och behåller sin prestanda.
Är du osäker på vilken frisörsax som passar dina behov rekommenderar vi att läsa artikeln “Tänk på detta vid val av frisörsax”
Generella
Har du ångrat dig och vill skicka tillbaka en produkt kontaktar du oss på [email protected] och uppger vilket ordernummer och vilken produkt du vill skicka tillbaka. Uppge gärna anledningen om det är något vi kan göra bättre.
Vi återkommer med en fraktsedel. När vi mottagit och kontrollerat att produkten är oanvänd och förpackningen inte är bruten görs en återbetalning minus returfraktkostnaden.
Om förpackningen inte är förseglad kan du givetvis ta upp och kolla på produkten. Använda produkter eller bruten försegling på produkter som klassas som *intimprodukter kan ej bytas av hygienska skäl.
*Med intimprodukter avses produkter som änvänds nära kroppen. Exempelvis produkter som klippmaskiner, hårtrimmers, rakapparater, saxar, knivar, skär, kammar, borstar.
Beställningar innan kl 13:00 på vardagar skickas i regel samma dag, ofta hinner vi även skicka ordrar som kommer in efter 13:00. Beställningar på helgdagar skickas nästkommande vardag.
I regel är postgången 1 dag i södra delarna av landet och 2-3 dagar till de norra delarna av Sverige.
När din beställning är packad får du en avisering från nShift med spårningslänk. Du kan även ladda hem appen “Mina paket” där du kan följa din leverans.
Orderbekräftelsen skickas i regel ut omgående, men kan i enstaka fall ta längre tid. Har du lagt en beställning och inte fått någon orderbekräftelse efter 1 timme så kontakta oss på [email protected] för snabbast hantering. Vi kollar om din beställning har gått igenom eller om det inträffat något oväntat på vägen.
Du kan även logga in på ditt Klarna-konto via webben eller i appen för att se om din beställning gått igenom. (Ej företag)
Alla betalningar hanteras av Klarna Bank.
Privatperson
Din faktura kommer du åt antingen i Klarnas app eller via deras portal. Du kan även betala fakturan direkt därigenom.
Företag
Fakturan skickas via e-post och finns ej tillgänglig i Klarnas portal eller app. Fakturan är märkt med SolidCos Group AB som är företaget som hanterar www.klippdighemma.se
Synlig transportskada eller paket som saknas måste anmälas till chauffören eller ombud före utlämning samt kontakta oss inom 24 timmar. Om skadan inte är synlig på ytterförpackningen ska skadan anmälas till oss inom 7 dagar efter att du mottagit leveransen. Efter denna tid utgår ingen ersättning. Viktigt att fotodokumentera skadan.